@article { author = {Dahmarde Ghaleno, Mohsen and Yazdifar, Hassan and Zarei, Hamid}, title = {The effect of Social Responsibility Disclosure on Audit Risk}, journal = {Professional Auditing Research}, volume = {1}, number = {1}, pages = {10-33}, year = {2021}, publisher = {Publications of Iranian Association of Certified Public Accountants (IACPA)}, issn = {2820-9931}, eissn = {2820-9869}, doi = {10.22034/arj.2021.243327}, abstract = {According to the auditing standards, after the entity has disclosed financial and non-financial information about its operation, the auditor should evaluate that information. Social responsibility performance is one of these informatimaon that the independent auditor considers when assessing audit risk. Therefore, the main purpose of this academic paper is to investigate the possible relationship between social responsibility disclosure and audit risk in companies listed on the Tehran Stock Exchange. In this study, the content analysis method is used to measure social responsibility disclosure, and audit risk is calculated by the audit fee index. The research hypothesis was tested for 93 firms during the years 2012–2019 using the ordinary least squares method (OLS). Findings show that there is a significant and positive association between social responsibility disclosure and audit risk, which was confirmed by employing panel data methods with random effects and generalized least squares. As the disclosure of social responsibility increases the audit risk and, consequently, audit fee increases. This issue warns users of financial statements, including investors, not to focus only on the positive aspects of social responsibility disclosure in Iran, as social responsibility disclosure can be used as a mechanism to cover up poor performance.}, keywords = {Audit fees,Audit risk,Social Responsibility Disclosure}, title_fa = {تأثیر افشای مسئولیت‌پذیری اجتماعی بر ریسک حسابرسی}, abstract_fa = {طبق استانداردهای حسابرسی، پس از آن‌که واحد مورد رسیدگی اطلاعات مالی و غیرمالی در مورد عملیات شرکت را افشا می‌نماید، حسابرس باید این اطلاعات را مورد ارزیابی قرار دهد. عملکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی از جمله این اطلاعات بوده و حسابرس در ارزیابی ریسک حسابرسی به آن توجه می‌نماید. ازاین‌رو، هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه بین افشای مسئولیت‌پذیری اجتماعی و ریسک حسابرسی در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران است. در این پژوهش، افشای مسئولیت‌پذیری اجتماعی با استفاده از روش تحلیل محتوی و ریسک حسابرسی با شاخص حق‌الزحمه حسابرسی اندازه‌گیری شده است. فرضیۀ پژوهش برای 93 شرکت طی سال‌های 1391 تا 1398 با استفاده از روش حداقل مربعات معمولی آزمون شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد بین افشای مسئولیت‌پذیری اجتماعی و ریسک حسابرسی رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد که با استفاده از روش‌های پنل دیتا با اثرات تصادفی و حداقل مربعات تعمیم‌یافته نیز مورد تأیید قرار گرفت. با افزایش افشای مسئولیت‌پذیری اجتماعی، ریسک حسابرسی و به‌تبع آن حق‌الزحمه حسابرسی بیشتر می‌شود. این نتیجه به استفاده‌کنندگان از صورت‌های مالی از جمله سرمایه‌گذاران هشدار می‌دهد فقط به جنبه‌های مثبت افشای مسئولیت‌پذیری اجتماعی در ایران، توجه نکنند؛ چراکه ممکن است افشای مسئولیت‌پذیری اجتماعی ابزاری برای پوشش عملکرد ضعیف باشد.}, keywords_fa = {افشای مسئولیت‌پذیری اجتماعی,ریسک حسابرسی,حق‌الزحمه حسابرسی}, url = {https://article.iacpa.ir/article_243327.html}, eprint = {https://article.iacpa.ir/article_243327_830964f6a6ba1de89860f29c6eeae2b3.pdf} } @article { author = {hemmati, alireza and hejazi, rezvan and Sedaghatparast, Eldar}, title = {The impact of information complexity on audit failures from corporate fraud}, journal = {Professional Auditing Research}, volume = {1}, number = {1}, pages = {34-55}, year = {2021}, publisher = {Publications of Iranian Association of Certified Public Accountants (IACPA)}, issn = {2820-9931}, eissn = {2820-9869}, doi = {10.22034/arj.2021.243332}, abstract = {One of the important issues in auditing is the failure of auditing in corporate fraud, which according to previous research and the theory of agency representation with related parties and product diversity complicates independent financial audits, increasing the complexity of corporate information, information transparency Reduces and therefore increases the information asymmetry between managers and auditors and increases audit risk. In order to test these hypotheses in the companies listed on the Tehran Stock Exchange, two samples of 97 and 105 companies in the period 1390 to 1397 have been used. The results of estimating logit regression equations do not show any significant relationship between the complexity of information resulting from transactions with related parties, with audit failure. The results of estimating the logit regression equations of the second hypothesis show the existence of significant and positive relationships between the complexity of information resulting from product diversity, with audit failure. In other words, this research shows that when the company has a variety of products, auditors should pay attention to the presentation of professional audit work. Although these results are consistent with the findings of some similar studies in the literature، nevertheless, suggestions have been made for further studies to find variables affecting audit failure in Iran.}, keywords = {Audit failure,Corporate fraud,Information complexity,Relatedparty transactions,Diversification}, title_fa = {تاثیر پیچیدگی اطلاعات بر شکست حسابرسی در تقلب شرکت های (بورس اوراق بهادار تهران)}, abstract_fa = {یکی از بحث های مهم در حسابرسی، شکست حسابرسی در تقلب شرکت ها است که با توجه به تحقیقات قبلی و تئوری نمایندگی معاملات با اشخاص وابسته و تنوع محصول باعث پیچیدگی در حسابرسی های مالی مستقل می شود، افزایش پیچیدگی اطلاعات شرکت ها، شفافیت اطلاعات را کاهشbمی دهد و بنابراین عدم تقارن اطلاعات بین مدیران و حسابرسان را افزایش می دهد و موجب افزایش ریسک حسابرسی می شود.به منظور بررسی این فرضیه ها در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از دو نمونه 97 و 105 تایی از شرکت ها در بازه زمانی 1390 تا 1397 بهره گرفته شده است. نتایج تخمین معادلات رگرسیونی لاجیت وجود روابط معنی داری را بین پیچیدگی اطلاعات ناشی از معاملات با اشخاص وابسته، با شکست حسابرسی نشان نمی دهد. نتایج تخمین معادلات رگرسیونی لاجیت فرضیه دوم وجود روابط معنی داری و مثبت را بین پیچیدگی اطلاعات ناشی از تنوع محصول، با شکست حسابرسی نشان می دهد. به عبارتی این تحقیق نشان می دهد که حسابرسان زمانی که شرکت دارای تنوع محصول است، باید به ارائه کار حرفه ای حسابرسی توجه کنند. هرچند این نتایج با یافته های برخی تحقیقات مشابه در ادبیات همخوانی دارد، با این وجود پیشنهاداتی جهت انجام مطالعات بیشتر برای یافتن متغیرهای تاثیرگذار بر شکست حسابرسی در ایران ارائه شده است.}, keywords_fa = {شکست حسابرسی,پیچیدگی اطلاعات,تقلب شرکت ها,معاملات با اشخاص وابسته,تنوع}, url = {https://article.iacpa.ir/article_243332.html}, eprint = {https://article.iacpa.ir/article_243332_b253f378a74661b42f196227d5795732.pdf} } @article { author = {arab, roohollah and gholamrezapoor, mohammad and kazemi, seyed pouria and amirnia, najes}, title = {The Impact of the Audit Committee's Financial Expertise on the bnormal Tone of Management Discussion and Analysis Report (MD&A): Evidence from Management Interpretation Report}, journal = {Professional Auditing Research}, volume = {1}, number = {1}, pages = {56-71}, year = {2021}, publisher = {Publications of Iranian Association of Certified Public Accountants (IACPA)}, issn = {2820-9931}, eissn = {2820-9869}, doi = {10.22034/arj.2021.243331}, abstract = {Since the tone of the managers influences the decision-making of the users of financial reports, the existence of independent and specialized committees in the company such as the audit committee can be effective as one of the pillars of corporate governance to monitor such actions of managers. Therefore, The main purpose of this study is to investigate the effect of the financial expertise of the audit committee on the abnormal tone of the management review and analysis report (management interpretive report) in companies listed on the Tehran Stock Exchange. To test the research hypothesis, the financial information of companies listed on the Tehran Stock Exchange in the period between 1396 to 1397 has been used, so that after applying the restrictions in this study, the final sample consisting of 168 companies was selected. After measuring the research variables, multivariate linear regression analysis was used to test the research hypothesis. The hypothesis was also tested using Eviews econometric software and statistical techniques of integrated data. The results of the statistical tests of the research show that the financial expertise of the audit committee leads to a reduction in the unusual tone of the management interpretative report.}, keywords = {Audit Committee Financial Expertise,Abnormal Tone,Management Management Discussion and Analysis Report,Management Interpretation Report}, title_fa = {تاثیر تخصص مالی کمیته حسابرسی بر لحن غیرعادی گزارش بررسی و تحلیل مدیریت: شواهدی از گزارش تفسیری مدیریت}, abstract_fa = {از آن جایی که نحوه لحن مدیران بر تصمیم‌گیری استفاده کنندگان گزارش‌های مالی موثر است وجود کمیته‌ای مستقل و دارای تخصص در شرکت همانند کمیته حسابرسی می‌تواند به عنوان یکی از ارکان حاکمیت شرکتی، برای نظارت چنین اقدام مدیران موثر باشد. لذا، هدف اصلی پژوهش بررسی تاثیر تخصص مالی کمیته حسابرسی بر لحن غیرعادی گزارش بررسی و تحلیل مدیریت (گزارش تفسیری مدیریت) در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران است. برای آزمون فرضیه‌ پژوهش از اطلاعات مالی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران در فاصله زمانی بین سال‌های 1396 تا 1397 استفاده شده است، به طوری‌که پس از اعمال محدودیت‌های موردنظر در این پژوهش، نمونه نهایی متشکل از 168 شرکت انتخاب گردید. پس از اندازه‌گیری متغیرهای پژوهش از تجزیه تحلیل رگرسیون خطی چند متغیره، برای آزمون فرضیه پژوهش استفاده ‌شد. آزمون فرضیه‌ نیز با استفاده از نرم‌افزار اقتصادسنجی Eviews و تکنیک‌های آماری داده‌های تلفیقی با کنترل اثرات سال و صنعت صورت پذیرفته است. نتایج حاصل از آزمون‌های آماری پژوهش نشان می‌دهد که تخصص مالی کمیته حسابرسی منجر به کاهش لحن غیرعادی گزارش تفسیری مدیریت می‌گردد.}, keywords_fa = {تخصص مالی کمیته حسابرسی,لحن غیرعادی,گزارش بررسی و تحلیل مدیریت,گزارش تفسیری مدیریت}, url = {https://article.iacpa.ir/article_243331.html}, eprint = {https://article.iacpa.ir/article_243331_4210fd719444a1dd2455bb886e5df107.pdf} } @article { author = {Nikbakht, Mohammad Reza and Bozorg Asl, Musa and Azadi, Keyhan and Tasaddi Kari, Mohammad Javad}, title = {Comparison of Organizational and Audit Institutions' Views on Determining the Factors Affecting Audit Fees Using Fuzzy Logic}, journal = {Professional Auditing Research}, volume = {1}, number = {1}, pages = {72-89}, year = {2021}, publisher = {Publications of Iranian Association of Certified Public Accountants (IACPA)}, issn = {2820-9931}, eissn = {2820-9869}, doi = {10.22034/arj.2021.243328}, abstract = {The present research seeks to determine the mental priorities of the managers of the organization and the audit firms in determining the audit fees and compare these views with regard to the conditions (monopoly or competitive) of each of them in the pricing of audit services. Based on the analysis of the content of theoretical literature and audit experts, 17 factors were identified as effective in determining audit fees. The statistical sample consists of 15 managers of organization and 15 managers of audit firms. The required data were collected by means of a paired comparison questionnaire and the verbal indices were extracted from the questionnaire to determine the factors affecting the audit fees paid from the perspective of the audit firm’s managers and the managers of organization by the Expert Choice software. The basis of the fuzzy logic is made. After the phase-out phase, and the comparison of factors weights from both groups, 9 factors of 17 factors were identified as the most important factors influencing audit fees. Although there was no significant difference between the two groups in determining the most important factors affecting audit fees, but the priority of the weight of the nine factors was different from the viewpoint of the two groups in determining audit fees. The 9 factors which are effective in the determination of audit fees are: the volume of operations, the complexity of the operation, the quality and effectiveness of the internal controls of the entity under investigation, the geographical distribution of the audit operation, the size of the unit reviewed, the initial audit, the employer’s risk, the characteristics of the auditor and the duration of the auditor’s responsibility in an employer firm.}, keywords = {Audit fees,Audit Organization,Audit Institutions,Fuzzy logic}, title_fa = {مقایسه دیدگاه‌‏های مدیران سازمان و مؤسسات حسابرسی در تعیین عوامل مؤثر بر حق‌الزحمه حسابرسی با به کارگیری منطق فازی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر درصدد تعیین اولویت‏های ذهنی مدیران سازمان و مؤسسات حسابرسی در تعیین حق‏الزحمه حسابرسی و مقایسه دیدگاه‌های هریک از آن‌ها در قیمت‌گذاری می‌باشد. بر اساس تحلیل محتوای ادبیات نظری و خبرگان حسابرسی، 17 عامل بر تعیین حق‏الزحمه حسابرسی مشخص شدند. نمونه شامل 15 نفر از مدیران سازمان و مدیران مؤسسه‏های حسابرسی می‌باشد. داده‌‏های مورد نیاز بوسیله پرسشنامه مقایسات زوجی گردآوری و شاخص‌های کلامی استخراج شده جهت تعیین عوامل مؤثربرحق‏الزحمه حسابرسی از منظر طرفین بر اساس منطق فازی بوسیله نرم افزار اکسپرت چویس تحلیل شد. پس از فازی‌زدائی و مقایسه اوزان عوامل از هر دو گروه، نه عامل بعنوان مهمترین عوامل اثرگذار بر حق‏الزحمه شناسایی شدند. اگرچه از نظر هر دو گروه تفاوت معنی‌داری در تعیین مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر حق‏الزحمه وجود نداشت، ولی اولویت وزن عوامل نه گانه از دیدگاه دو گروه در تعیین حق‏الزحمه متفاوت است. نه عامل مؤثر بر تعیین حق‌الزحمه عبارتند از: حجم عملیات، پیچیدگی عملیات، کیفیت و اثربخشی کنترل‌های داخلی، پراکندگی جغرافیائی عملیات، اندازه واحدصاحبکار، حسابرسی نخستین، ریسک کارفرما، ویژگی‌های حسابرس و مدّت دوره تصدّی مسئولیت حسابرس در واحد صاحبکار.}, keywords_fa = {حق‌الزحمه حسابرسی,سازمان حسابرسی,مؤسسات حسابرسی,منطق فازی}, url = {https://article.iacpa.ir/article_243328.html}, eprint = {https://article.iacpa.ir/article_243328_5f8b781f49e1d9e830e06f00954fdb89.pdf} } @article { author = {Aghaie, Alireza and Yazdani, Shohreh and Khanmohammadi, Mohammad Hamed}, title = {Explaining the Effective Factors on the Size of the Audit Institutions of the Iranian association of Certified Public Accountants}, journal = {Professional Auditing Research}, volume = {1}, number = {1}, pages = {90-113}, year = {2021}, publisher = {Publications of Iranian Association of Certified Public Accountants (IACPA)}, issn = {2820-9931}, eissn = {2820-9869}, doi = {10.22034/arj.2021.243329}, abstract = {The size of auditing firms is one of the most important and controversial issues in the auditing profession Which is mentioned as one of the factors affecting the audit. The most important variable in audit research deals with the quality of the audit. The present study seeks to assess the determinants of the size of the audit firms of the Iranian Association of Certified public Accountants. The time period of the present study is from 1391 to 1397. The statistical population of this study is data related to 229 member institutes of the Iranian Association of Certified Public Accountants, including the amount of income, number of certified public accountants in employment, number of partners of audit firms, quality control score by the Iranian Association of Certified Public Accountants and stock exchange and securities organization ranking. The results show that quality control score, number of certified public accountants in employment, stock exchange rank of institutions and the number of partners of institutions affect the size of institutions. Also, the results of Granger’s causality test show that the quality control score of the Society of Certified Public Accountants is the reason for the ranking of auditing firms by the Tehran Stock Exchange and Securities Organization.}, keywords = {Audit quality,Financial reporting quality,Audit size,SEC Ranking}, title_fa = {تبیین عوامل موثر بر اندازه موسسات حسابرسی جامعه حسابداران رسمی ایران}, abstract_fa = {اندازه موسسات حسابرسی یکی از موضوعات مهم و مورد مناقشه در حرفه حسابرسی است که از آن به عنوان یکی از عوامل اثر گذار بر حسابرسی یاد شده است مهم ترین متغیری که در پژوهش های حسابرسی به آن پرداخته می شود، کیفیت حسابرسی است. پژوهش حاضر به ارزیابی عوامل تعیین کننده اندازه موسسات حسابرسی جامعه حسابداران رسمی ایران می پردازد. بازه زمانی تحقیق حاضر از سال 1391 الی 1397 می باشد. جامعه آماری این تحقیق داده های مربوط به 229 موسسه عضو جامعه حسابداران رسمی ایران شامل میزان درآمد، تعداد حسابداران رسمی در استخدام، تعداد شرکای موسسات حسابرسی، امتیاز کنترل کیفیت توسط جامعه حسابداران رسمی ایران و رتبه بندی سازمان بورس و اوراق بهادار می باشد. نتایج پژوهش نشان می دهد امتیاز کنترل کیفیت، تعداد حسابداران رسمی در استخدام، رتبه بورسی موسسات و تعداد شرکا موسسات بر اندازه موسسات تاثیر گذار است. همچنین نتایج آزمون علیت گرنجر نشان می دهد امتیاز کنترل کیفیت جامعه حسابداران رسمی علت رتبه بندی موسسات حسابرسی توسط سازمان بورس و اوراق بهادار تهران است.}, keywords_fa = {کیفیت حسابرسی,کیفیت گزارشگری مالی,اندازه حسابرسی,رتبه بورسی}, url = {https://article.iacpa.ir/article_243329.html}, eprint = {https://article.iacpa.ir/article_243329_f508c6a827817a26a9301b5d4e548050.pdf} } @article { author = {Hassani, Mohammad and Mohammadi, Mahsa}, title = {Audit Report Lag and Auditor-Client Geographic Proximity: Evidences from Information Advantage of Interaction & Improve Audit Efficiency}, journal = {Professional Auditing Research}, volume = {1}, number = {1}, pages = {114-137}, year = {2021}, publisher = {Publications of Iranian Association of Certified Public Accountants (IACPA)}, issn = {2820-9931}, eissn = {2820-9869}, doi = {10.22034/arj.2021.243326}, abstract = {The purpose of this article is to investigate the relationship between auditor-client geographic proximity and audit report lag. Research data include 917 firm-year observations which consist of 131 sample firms listed on the Tehran Securities & Exchange over the period 2013 to 2019. Research hypotheses analyzed using multivariate regression models based on panel data with fixed effect and generalized least squares method. The results indicated that auditor- client geographic proximity caused to decrease the audit report lag. Because such auditors are able to interact more frequently with the client and obtain client-specific news, which increases their ability to monitor the client effectively; so it leads to decrease in the auditor report lag. According to the findings, some client characteristics, auditor characteristics, board and audit committee characteristics had an impact on audit report lag. Modified audit opinion, board financial expertise, bad news,financial distress position, reporting risk and complexity, external financing and product market competition had a direct impact on auditor report lag; auditor rotation, auditor quality rank, audit committee independence and firm size had an inverse impact on auditor report lag. But audit fee, board independence, institutional ownership, ownership concentration, audit committee financial expertise, financial leverage, capital expenditure and loss had no impact on auditor report lag.}, keywords = {Audit Report Lag,Geographic Proximity,Auditor-Client Distance,Audit Efficiency}, title_fa = {تأخیر زمانی در ارائه گزارش حسابرسی و نزدیکی فاصله جغرافیایی دفتر مؤسسه حسابرسی به دفتر مرکزی صاحبکار: شواهدی از مزیت اطلاعاتی ناشی از تعامل مشترک و بهبود کارایی حسابرسی}, abstract_fa = {هدف این مقاله بررسی رابطه بین تأخیر زمانی در ارائه گزارش حسابرسی و نزدیکی فاصله جغرافیایی دفتر مؤسسه حسابرسی به دفتر مرکزی صاحبکار است. داده‌های پژوهش شامل 917 مشاهده شرکت-سال است که طبق شرایط غربالگری تعداد 131 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال‌های 1391 تا 1397 را در بر گرفته است. از مدل‌های رگرسیون چندمتغیره داده‌های ترکیبی با اثرات ثابت و روش حداقل مربعات تعمیم‌یافته جهت آزمون فرضیه‌های پژوهش استفاده شده است. یافته‌ها حاکی از آن است که نزدیکی موقعیت جغرافیایی دفتر مؤسسه حسابرسی به دفتر مرکزی صاحبکار سبب کاهش تأخیر در ارائه گزارش حسابرسی شده است. زیرا حسابرسان نزدیک به صاحبکار تعامل بیشتری با صاحبکار داشته و اخبار خاص صاحبکار را با سهولت بیشتری دریافت کنند؛ این موضوع سبب افزایش نظارت مؤثر حسابرسان بر صاحبکار، افزایش کارایی حسابرس و کاهش تأخیر در ارائه گزارش حسابرسی می‌شود. طبق سایر نتایج، برخی ویژگی‌های حسابرس، شرکت، هیأت مدیره و کمیته حسابرسی بر تأخیر در ارائه گزارش حسابرسی تأثیر دارند. اظهارنظر تعدیل شده حسابرسی، تخصص مالی هیأت مدیره، اخبار بد، شرایط درماندگی مالی، پیچیدگی و ریسک گزارشگری، رقابت در بازار محصول و تأمین مالی از طریق بدهی و سهام تأثیر مستقیمی بر تأخیر در ارائه گزارش حسابرسی دارند. از طرفی چرخش حسابرس، رتبه کیفی حسابرس، استقلال کمیته حسابرسی، اندازه شرکت تأثیر معکوسی بر تأخیر در ارائه گزارش حسابرسی دارند؛ اما حق‌الزحمه حسابرس، استقلال هیأت مدیره، مالکیت نهادی، تمرکز مالکیت، تخصص مالی کمیته حسابرسی، اهرم مالی، مخارج سرمایه‌ای و گزارش زیان تأثیر معنی‌داری بر تأخیر در ارائه گزارش حسابرسی ندارند.}, keywords_fa = {تأخیر زمانی در ارائه گزارش حسابرسی,نزدیکی جغرافیایی,فاصله بین دفتر مؤسسه حسابرسی و دفتر مرکزی صاحبکار,کارآیی حسابرسی}, url = {https://article.iacpa.ir/article_243326.html}, eprint = {https://article.iacpa.ir/article_243326_e30b46a569f30569494f1b8ca34f0e8e.pdf} } @article { author = {norozi, narges and Rezaei, Farzin}, title = {The relationship between auditing report readability and users’ decision making quality}, journal = {Professional Auditing Research}, volume = {1}, number = {1}, pages = {138-156}, year = {2021}, publisher = {Publications of Iranian Association of Certified Public Accountants (IACPA)}, issn = {2820-9931}, eissn = {2820-9869}, doi = {10.22034/arj.2021.243330}, abstract = {The auditing report as the outcome of auditing and, in fact, the report that shows the result of the review of the financial statements, should be understandable in to users and be a source of information. In other words, the auditing report should be able to influence the users’ decision. Au diting report readability means that it is understandable for users. Improving the auditing report readability is expected to improve the users’ decision mak ing quality. In other words, it is expected that the more readable the audit report, the greater the investment by investors and the easier it will be to recieve facilities from creditors, and reducing the conflict of interests between managers and owners. The purpose of this study is to investigate the effect of auditing report readability on the users’ decision making quality. In this paper, three of the most important users, including investors, creditors and managers, have been con sidered. To investigate this issue, data from 61 firms listed on the Tehran Stock Exchange during the years 1392 to 1398 have been used. In general, the results indicate that there is a positive relationship between auditing report readability and investors’ decision making quality.}, keywords = {: Auditing report readability,Users of auditing report,Investors&rsquo,creditors&rsquo,Managers&rsquo,decision making quality}, title_fa = {بررسی رابطه بین خوانایی گزارش‌ حسابرسی و کیفیت تصمیم‌گیری استفاده‌کنندگان}, abstract_fa = {گزارش حسابرسی به‌ عنوان نتیجۀ کار حسابرسی و در واقع گزارشی که نتیجۀ بررسی صورت‌های مالی را نشان می‌دهد، باید از دید استفاده‌کنندگان قابل‌فهم باشد و منبع اطلاعاتی محسوب گردد. به عبارت دیگر گزارش حسابرسی باید بتواند بر تصمیم استفاده‌کنندگان تأثیر بگذارد. خوانایی گزارش حسابرسی به معنای قابل‌فهم‌بودن آن برای استفاده‌کنندگان است. انتظار می‌رود با افزایش خوانایی گزارش حسابرسی، کیفیت تصمیم‌گیری استفاده‌کنندگان بهتر شود؛ به عبارت دیگر این انتظار وجود دارد که هرچه گزارش حسابرسی خواناتر باشد، سرمایه‌گذاری از سوی سرمایه‌گذاران و دریافت تسهیلات از اعتباردهندگان با سهولت بیشتری انجام شود و همچنین تضاد منافع بین مدیران و مالکان کاهش یابد.هدف این پژوهش بررسی تأثیر خوانایی گزارش حسابرسی بر کیفیت تصمیم‌گیری استفاده‌کنندگان است. در این پژوهش سه مورد از مهم‌ترین استفاده‌کنندگان شامل سرمایه‌گذاران، اعتباردهندگان و مدیران مورد توجه قرار گرفته است. برای بررسی این موضوع از اطلاعات 61 شرکت پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران در طول سال‌های 1392 تا 1398 استفاده شده است. به‌طورکلی نتایج نشان می‌دهد که بین خوانایی گزارش حسابرسی و کیفیت تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران رابطۀ مثبت وجود دارد.}, keywords_fa = {خوانایی گزارش حسابرسی,استفاده‌کنندگان گزارش حسابرسی,کیفیت تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران,کیفیت تصمیم‌گیری اعتبار‌دهندگان,کیفیت تصمیم‌گیری مدیران}, url = {https://article.iacpa.ir/article_243330.html}, eprint = {https://article.iacpa.ir/article_243330_d3ce08e00fb563cf2ee67b63fd70eff3.pdf} }