TY - JOUR ID - 243330 TI - بررسی رابطه بین خوانایی گزارش‌ حسابرسی و کیفیت تصمیم‌گیری استفاده‌کنندگان JO - پژوهش‌های حسابرسی حرفه‌ای JA - JPAR LA - fa SN - 2820-9931 AU - نوروزی, نرگس AU - رضایی, فرزین AD - دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران AD - دانشیار حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 1 IS - 1 SP - 138 EP - 156 KW - خوانایی گزارش حسابرسی KW - استفاده‌کنندگان گزارش حسابرسی KW - کیفیت تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران KW - کیفیت تصمیم‌گیری اعتبار‌دهندگان KW - کیفیت تصمیم‌گیری مدیران DO - 10.22034/arj.2021.243330 N2 - گزارش حسابرسی به‌ عنوان نتیجۀ کار حسابرسی و در واقع گزارشی که نتیجۀ بررسی صورت‌های مالی را نشان می‌دهد، باید از دید استفاده‌کنندگان قابل‌فهم باشد و منبع اطلاعاتی محسوب گردد. به عبارت دیگر گزارش حسابرسی باید بتواند بر تصمیم استفاده‌کنندگان تأثیر بگذارد. خوانایی گزارش حسابرسی به معنای قابل‌فهم‌بودن آن برای استفاده‌کنندگان است. انتظار می‌رود با افزایش خوانایی گزارش حسابرسی، کیفیت تصمیم‌گیری استفاده‌کنندگان بهتر شود؛ به عبارت دیگر این انتظار وجود دارد که هرچه گزارش حسابرسی خواناتر باشد، سرمایه‌گذاری از سوی سرمایه‌گذاران و دریافت تسهیلات از اعتباردهندگان با سهولت بیشتری انجام شود و همچنین تضاد منافع بین مدیران و مالکان کاهش یابد.هدف این پژوهش بررسی تأثیر خوانایی گزارش حسابرسی بر کیفیت تصمیم‌گیری استفاده‌کنندگان است. در این پژوهش سه مورد از مهم‌ترین استفاده‌کنندگان شامل سرمایه‌گذاران، اعتباردهندگان و مدیران مورد توجه قرار گرفته است. برای بررسی این موضوع از اطلاعات 61 شرکت پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران در طول سال‌های 1392 تا 1398 استفاده شده است. به‌طورکلی نتایج نشان می‌دهد که بین خوانایی گزارش حسابرسی و کیفیت تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران رابطۀ مثبت وجود دارد. UR - https://article.iacpa.ir/article_243330.html L1 - https://article.iacpa.ir/article_243330_d3ce08e00fb563cf2ee67b63fd70eff3.pdf ER -