انتشارات جامعه حسابداران رسمی ایرانپژوهشهای حسابرسی حرفهای2820-99312520220220The role of fraud prevention of internal controls and Internal audit unitنقش بازدارندگی تقلب کنترل های داخلی و واحد حسابرسی داخلی85525130910.22034/jpar.2022.545577.1072FAعلیرضا خجستهدانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانکاظم وادی زادهدانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20211225Criminal activities, such as fraudulent financial reporting and misappropriation of assets; It is a widespread problem that companies around the world face. According to theoretical and empirical research, the most common technique used for fraudulent financial reporting involves the misuse of assets for personal gain, but on the contrary; Fraudulent financial reporting (although it often does not occur) will do the most damage. The main responsibility for preventing and detecting fraud lies with management. However, in addition to management, the board of directors, audit committees, internal auditors and independent auditors all have an important role and responsibility in the ability to rely on reliable financial statements. One of the important tasks of internal auditing is to provide effective assurance services and impartial review of evidence to independently evaluate the processes of corporate governance, internal controls and risk-based detection management to prevent fraud with the aim of minimizing it.فعالیت های مجرمانه، مانند گزارشگری مالی متقلبانه و سوء استفاده از دارایی ها؛ یک مشکل گسترده است که شرکتها در سراسر جهان با آن روبرو می باشند. مطابق با پژوهش های نظری و تجربی رایج ترین تکنیک مورد استفاده برای گزارش های مالی متقلبانه شامل سوء استفاده از دارایی ها در جهت کسب منافع شخصی می باشد، ولی در مقابل؛ گزارشگری مالی متقلبانه (هر چند که غالبا بروز پیدا نمی کنند)، بیشترین زیان را در پی خواهد داشت. مسئولیت اصلی پیشگیری و کشف تقلب به مدیریت بستگی دارد. اما، علاوه بر مدیریت، هیئت مدیره، کمیته های حسابرسی، حسابرسان داخلی و حسابرسان مستقل، همگی در قابلیت اتکای صورت های مالی قابل اعتماد نقش و مسئولیت مهمی دارند. یکی از وظایف مهم حسابرسی داخلی ارائه خدمات اطمینان بخشی اثربخش و بررسی بی طرفانه مدارک به منظور ارزیابی مستقل فرآیندهای نظام راهبری شرکتی، کنترل های داخلی و مدیریت ریسک مبتنی بر کشف، پیشگیری تقلب با هدف به حداقل رساندن آن می باشد.https://article.iacpa.ir/article_251309_4eb05ab9b35326515910eae80a784232.pdfانتشارات جامعه حسابداران رسمی ایرانپژوهشهای حسابرسی حرفهای2820-99312520220220Effect of Adoption and Innovation Cognition Styles on Professional Skepticismتاثیرسبک های شناخت نوگرا و نوگریز بر تردید حرفه ای حسابرس566925131010.22034/jpar.2022.546897.1074FAبهمن بنی مهددانشیار، گروه حسابداری، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، البرز، ایراننیوشا مهرانیکارشناسی ارشد حسابداری، واحد کرج دانشگاه آزاد اسلامی، البرز، ایرانJournal Article20220115Professional skepticism in auditing is a behavioral feature emphasized by Legislators of the auditing profession in the application of professional judgment in all steps of auditing operations. Verdict and decision making are also influenced by cognitive biases containing learning styles. Therefore, the purpose of this survey is to assess the adoption of cognitive and innovation cognition among auditors and also to study the impact of those styles on professional skepticism. The theoretical framework of the research was collected through the library method and the research data were collected based on the survey procedures and using a questionnaire. The numeral sample of the present study includes 280 auditors working in private sector audit firms and the audit organization. The test research hypotheses based on correlation methods using multiple regression have been investigated. The results of this article show that adoption cognition has a positive and meaningful (significant) relationship with professional skepticism. But innovation cognition has no significant relationship with professional skepticism.تردید حرفه ای حسابرس به عنوان یک ویژگی رفتاری مورد تاکید قانون گذاران حرفه حسابرسی در اعمال قضاوت حرفه ای در تمام مراحل عملیات حسابرسی است. قضاوت و تصمیم گیری نیز تحت تاثیر سوگیری های شناختی از جمله سبک های یادگیری است. از این رو ، هدف این پژوهش سنجش سبکهای شناخت نوگرا و نوگریز در میان حسابرسان و هم چنین مطالعه تاثیر آن سبک ها بر تردید حرفه ای است. مبانی نظری پژوهش، از طریق روش کتابخانه ای و داده های تحقیق نیز بر اساس روش پیمایشی و با استفاده از پرسش نامه جمع آوری شده است. نمونه آماری تحقیق حاضر شامل 280 نفر از حسابرسان شاغل در موسسات حسابرسی بخش خصوصی و سازمان حسابرسی است. هم چنین آزمون فرضیه های تحقیق نیز بر اساس روش همبستگی با استفاده از رگرسیون چند متغیره بررسی شده است. نتایج این مقاله نشان می دهد سبک نوگرا رابطه ای مثبت و معنی داری با تردید حرفه ای دارد. اما سبک نوگریز رابطه ای معنی دار با تردید حرفه ای ندارد.https://article.iacpa.ir/article_251310_ad710b617b5358d5c7e3497b4e1f91a4.pdfانتشارات جامعه حسابداران رسمی ایرانپژوهشهای حسابرسی حرفهای2820-99312520220220Investigating the Moderating Impact of the Audit Clients' Importance on the Relationship between Change of auditor's opinion and Partner-Level Turnoverبررسی اثر تعدیلکنندگی اهمیت صاحبکار بر رابطه بین تغییر اظهارنظر حسابرسی و چرخش شریک مؤسسه حسابرسی709825152410.22034/jpar.2022.549057.1077FAبهزاد بهمن دوستکارشناس ارشد حسابداری، موسسه آموزش عالی حافظ شیراز، فارس، ایرانرضا گنجی پورکارشناس ارشد حسابداری، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، فارس، ایرانحمید زارعیکارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایران0000-0002-9594-3655حسین جعفری جمکارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایران.علیرضا ممتازیاندکتری حسابداری، موسسه آموزش عالی حافظ شیراز، فارس، ایرانJournal Article20220218The primary purpose of this study is to investigate the relationship between audit opinion shopping and partner-level turnover in the Tehran Stock Exchange. Next, the moderating impact of the audit clients' importance on this relationship is measured; in the present study, 143 companies of Tehran Stock Exchange have been selected as a statistical sample in the period of 2014 to 2021 (a total of 1143 observations) according to the characteristics of the research. The method of the present study is theoretical, descriptive-documentary which is a post-event study using logistic regression and combined data to explain and measure the assumed models. The key findings of the present study show that audit opinion shopping maintains a significant relationship with the partner-level turnover and thus enriches the basic literature of audit opinion shopping in Iran. Also, audit clients' importance can not moderate this relationship, because of inappropriate disclosure of the audit fee variable in some companies, which carry out an important role in measuring the variable of audit clients' importance.هدف اولیه پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین تغییر اظهارنظر حسابرسی با چرخش شریک موسسه حسابرسی در بورس اوراق بهادار تهران است. سپس تأثیر تعدیلکننده اهمیت صاحبکار بر رابطه مذکور سنجش میشود؛ در پژوهش حاضر تعداد 143 شرکت بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از روش حذف سامانمند بهعنوان نمونه آماری در بازه زمانی سالهای 1392 تا 1399 (در مجموع 1143 مشاهده) با توجه به ویژگیهای پژوهش انتخاب شده است. روش انجام پژوهش حاضر، از دیدگاه نظری، توصیفی-اسنادی و از نظر آماری، کاربردی- پس رویدادی است و با استفاده از رگرسیون لجستیک و دادههای ترکیبی به تبیین و سنجش مدلهای مفروض پرداخته شده است. یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد تغییر اظهارنظر حسابرسی با چرخش شریک موسسه حسابرسی رابطه حداقلی (با اطمینان 90 درصد) و معناداری دارد و بدینوسیله ادبیات ابتدایی تغییر اظهارنظر حسابرسی را در ایران غنی میسازد. همچنین اهمیت صاحبکار نمیتواند رابطه مذکور را تعدیل نماید. از مهمترین دلایل عدم تعدیل این رابطه میتوان به افشای نامناسب متغیر حقالزحمه حسابرسی در برخی شرکتها اشاره نمود که در محاسبه متغیر اهمیت صاحبکار نقش بسزایی دارد.https://article.iacpa.ir/article_251524_3d458e9730df2393e48da0c7992d59aa.pdfانتشارات جامعه حسابداران رسمی ایرانپژوهشهای حسابرسی حرفهای2820-99312520220220Factors affecting the delay in submitting the audit report from three dimensions of audit, corporate governance and company specific factorsعوامل موثر بر تاخیر در ارائه گزارش حسابرسی از سه بعد حسابرسی، حاکمیت شرکتی و عوامل خاص شرکت10012625174410.22034/jpar.2022.549070.1078FAپژمان مولائیکارشناسی ارشد حسابرسی،موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی سهروردی قزوین،ایران0000000278554463غلامرضا کردستانیاستاد، گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران0000000287416548Journal Article20220218Accounting information is provided to users in the form of financial reports. This information must be provided in a timely manner in order to be useful in decision making. this article investigated the factors affected on delay in the audit report in three categories of factors related to the auditor and the audit, factors related to corporate governance characteristics and factors related to specific characteristics of the company.<br />In order to investigate the effect of the three factors affecting the delay in the audit report data of 106 companies listed on the Tehran Stock Exchange during the period 1390-1396 and a total of 742 observations were analyzed.<br />The results show that the size and expertise of the auditing firm reduce the delay in submitting the audit report and conditional comment, fee and continuity of the auditor selection and the weakness of internal controls, increase the delay in submitting the audit report. The audit committee's expertise also reduces the concentration of ownership and the size of the board of directors as factors related to corporate governance characteristics. The complexity and size of the company, the presentation of financial statements and financial leverage also increase the delay in submitting the audit report, and profitability and the ratio of market value to book value make the audit report more timely.<br />Companies should improve their internal control system and their audit quality for timely financial reporting. Furthermore, enhances the corporate governance could increase timely financial reporting.اطلاعات حسابداری در قالب گزارشهای مالی در اختیار استفادهکنندگان قرار میگیرد. این اطلاعات برای اینکه در تصمیمگیری مفید واقع شود باید به موقع ارائه شوند. این پژوهش تأثیر عوامل مؤثر بر تأخیر در گزارش حسابرسی را در سه دسته عوامل مرتبط با حسابرس و حسابرسی، عوامل مرتبط با ویژگیهای حاکمیت شرکتی و عوامل مرتبط با ویژگیهای خاص شرکت بررسی می کند.<br />به منظور بررسی تأثیر عوامل سهگانه مؤثر بر تأخیر در ارائه گزارش حسابرسی اطلاعات 106 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره 1390-1396 و در مجموع 742 مشاهده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.<br />نتایج نشان میدهد که اندازه و تخصص موسسه حسابرسی موجب کاهش تأخیر در ارائه گزارش حسابرسی و اظهارنظر مشروط، حقالزحمه و تداوم انتخاب حسابرس و ضعف کنترلهای داخلی، تأخیر در ارائه گزارش حسابرسی افزایش میدهند. همچنین تخصص کمیته حسابرسی، تمرکز مالکیت و اندازه هیئتمدیره به عنوان عوامل مرتبط با ویژگیهای حاکمیت شرکتی تأخیر در ارائه گزارش حسابرسی را کاهش میدهند. پیچیدگی و اندازه شرکت، تجدید ارائه صورتهای مالی و اهرم مالی نیز موجب افزایش تأخیر در ارائه گزارش حسابرسی شده و سودآوری و نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری موجب میشود گزارش حسابرسی به موقع تر ارائه شود. <br />شرکتها برای گزارشگری مالی به موقع باید کیفیت اطلاعات مالی و کنترل های داخلی خود را بهبود بخشند. همچنین تقویت نظام حاکمیت شرکتی امکان ارایه به موقع گزارش های مالی را افزایش می دهد.https://article.iacpa.ir/article_251744_e93ecfa76f7a2188e67bd4b655717d6e.pdfانتشارات جامعه حسابداران رسمی ایرانپژوهشهای حسابرسی حرفهای2820-99312520220220The necessity of preparing and assuring sustainability reports:The views of insurance industry experts and auditorsضرورت تهیه و اطمینان بخشی گزارش های پایداری: دیدگاه حسابرسان و خبرگان صنعت بیمه12815625205110.22034/jpar.2022.550623.1082FAعلی رحمانیاستاد، گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران0000-0001-5458-9963مهناز محمودخانیدکتری، گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.https://orcid.org/00Journal Article20220213The process of preparing and assuring sustainability reports is increasing worldwide. The establishment of the International Sustainability Standards Board by the International Financial Reporting Standards Foundation and the establishment of the Sustainability Department in the Auditing Organization and the publication of its integrated report in 2020 promises a change in the field of sustainability reporting at the international and national levels. Insurance companies do not prepare sustainability or integrated reports in Iran. Leading international companies that have worked with Iran in the field of reinsurance in the past are preparing sustainability reports and these reports are assured by a third party. Therefore, the main purpose of this study is to investigate the views of insurance industry experts and auditors about the need to prepare and assure sustainability reports. Semi structured interviews were used to examine the views of Iranian insurance industry experts on the components of sustainability reporting, insurance industry stakeholders, sustainability reports, and its assurance. The statistical population of this study was Iranian insurance industry experts and auditors. At first, some interviewees were selected by the purposive sampling method, and then other participants were interviewed using snowball sampling. 39 were present in the research sample. Findings showed that insurance companies consider a wide range of stakeholders as the target of their sustainability reports. Findings indicate that there are different views and approaches regarding the mandatory and optional sustainability reports, the period of sustainability reporting, the unit that prepares sustainability reports, and its assurance. Interviewees emphasized the importance and necessity of providing and assuring sustainability reporting. The results of this study can be used by the Auditing Organization, Iranian Association of Certified Public Accountants, the Central Insurance of the Islamic Republic of Iran, and domestic insurance companies in adopting the necessary policies in the field of sustainability reporting and its assurance.روند تهیه و اطمینان بخشی گزارش های پایداری در سطح جهان رو به افزایش است.تشکیل هیات بین المللی گزارشگری پایداری توسط بنیاد استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی و نیز تشکیل بخش پایداری در سازمان حسابرسی و انتشار گزارش یکپارچه سال 1399 آن سازمان نوید بخش تحولاتی در سطح بین الملل و کشور در حوزه گزارشگری پایداری است.درایران شرکت های بیمه گزارش پایداری یا یکپارچه به صورت مستقل تهیه نمی کنند.شرکتهای مطرح بینالمللی که در زمینه بیمه اتکایی با ایران در گذشته همکاری میکردند اقدام به تهیه گزارش پایداری مینمایند و این گزارش ها توسط شخص ثالثی اطمینان بخشی می شود.از همین رو،هدف اصلی این پژوهش بررسی دیدگاه حسابرسان و خبرگان صنعت بیمه نسبت به ضرورت تهیه و اطمینان بخشی گزارشهای پایداری است.برای بررسی دیدگاه خبرگان صنعت بیمه ایران نسبت به مؤلفههای گزارشگری پایداری، ذینفعان صنعت بیمه،گزارشهای پایداری و اطمینان بخشی آن از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش حسابرسان و متخصصان صنعت بیمه ایران بودند.در ابتدا تعدادی از مصاحبهشوندگان با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدندوسپس با استفاده از نمونهگیری گلوله برفی با سایر افراد مصاحبه انجام پذیرفت.39 خبره در نمونه پژوهش حضور داشتند. یافتهها نشان داد که شرکتهای بیمه طیف وسیعی ازذینفعان رابهعنوان مخاطبان گزارشهای پایداری خود در نظر میگیرند.یافتههای پژوهش حاکی از آن است که دیدگاهها و رویکردهای متفاوتی در خصوص الزامی و اختیاری کردن گزارشهای پایداری، دوره زمانی گزارشگری پایداری،واحد تهیهکننده گزارشهای پایداری و نهاد اطمینان بخشی به گزارشهای پایداری وجود دارد.مصاحبهشوندگان بر اهمیت و ضرورت تهیه گزارشگری پایداری و اطمینان بخشی آن تأکید داشتند.https://article.iacpa.ir/article_252051_89b9fd9925560293433a2aa766589d3a.pdfانتشارات جامعه حسابداران رسمی ایرانپژوهشهای حسابرسی حرفهای2820-99312520220220The effect of complexity, reporting, finance on the expertise, accounting of board members and members, audit committee and weak internal control pointsاثرپیچیدگیگزارشگریمالی برتخصصحسابداری اعضای هیئت مدیره واعضایکمیته حسابرسی و نقاط ضعف کنترل داخلی15818025130810.22034/jpar.2022.545421.1070FAلیلا بختیاری صفاگروه حسابداری، دانشکده حسابداری و مدیریت، موسسه آموزش عالی کار قزوین ، قزوین ، ایرانفرزین رضاییگروه حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی،قزوین، ایرانبابک نژادتولمیگروه حسابداری، دانشکده حسابداری و مدیریت، موسسه آموزش عالی کار قزوین ، قزوین ، ایرانJournal Article20211222In this study, the effect of financial reporting complexity on the accounting expertise of board members and accounting expertise, members of the audit committee and the weakness of internal control in companies listed on the Tehran Stock Exchange and Securities was investigated. The sample consisted of 100 companies from 1391 to 1398 and 800 years-company. And because the dependent variables of the hypotheses are bi-quantitative qualitative scale, the regression model of Logit model has been used. In the first hypothesis, the effect of independent variable effect, financial reporting complexity on the dependent variable, board accounting expertise has a positive and significant effect, and in the second hypothesis, the effect of independent variable, financial reporting complexity has a positive and significant effect on the dependent variable. The effect of independent variable, financial reporting complexity on dependent variable, weak internal control has a positive and significant effect and all three hypotheses were positive and accepted at 95% confidence level. The more complex the financial reporting, the greater the need for accounting expertise of the board and the audit committee, and the greater the weakness of internal control. As a result, financial complexity is greater.در این تحقیق، بررسی تأثیر پیچیدگی گزار شگری مالی بر تخصص حسابداری اعضای هیئت مدیره و تخصص حسابداری اعضای کمیته ی حسابرسی و ضعف کنترل داخلی در شرکت های پذیرفته شده بورس و اوراق بهادار تهران پرداخته شد. نمونه ی مورد بررسی شامل 100 شرکت از سال 1391 تا 1398 و به تعداد 800 سال- شرکت بوده است. از آن جا که متغیرهای وابسته ی فرضیه ها با مقیاس کیفی دو ارزشی می باشد، از مدل رگرسیون لوجیت استفاده شده است. در فرضیه ی اول تأثیر متغیر مستقل، تأثیر پیچیدگی گزارش گری مالی بر متغیر وابسته، تخصص حسابداری هیئت مدیره اثر مثبت و معناداری دارد. در فرضیه ی دوم تأثیر متغیر مستقل، پیچیدگی گزار شگری مالی بر متغیر وابسته، تخصص کمیته ی حسابرسی اثر مثبت و معناداری دارد. در فرضیه ی سوم تأثیر متغیر مستقل، پیچیدگی گزارش گری مالی بر متغیر وابسته، ضعف کنترل داخلی اثر مثبت و معناداری دارد. هر سه فرضیه، در سطح اطمینان 95 درصد، مثبت و مورد قبول واقع شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که هرچه پیچیدگی گزارشگری مالی بیش تر باشد نیاز به تخصص حسابداری هیئت مدیره و کمیته ی حسابرسی بیش تر می شود و هرچه ضعف کنترل داخلی هم بیشتر باشد، پیچیدگی مالی بیش تر است.https://article.iacpa.ir/article_251308_f4ee3597f557fc7782a363c9ace18ca9.pdf