بررسی رابطه میان یادگیری سازمانی و رضایت شغلی کارآموزان حسابرسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه حسابداری و مالی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 کارشناسی ارشد حسابرسی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

10.22034/jpar.2023.1971198.1118

چکیده

از انگیزه‌های مهم فارغ‌‌التحصیلان رشته حسابداری برای ورود به حرفه حسابرسی کسب تجربه و یادگیری است. رضایت شغلی پرسنل تازه‌کار حسابرسی تا اندازه زیادی مرتبط با یادگیری و آموزش آن‌ها در موسسات حسابرسی است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی و رضایت شغلی حسابرسان تازه‌کار می‌باشد.پژوهش صورت گرفته شده از نوع کمی و در دسته مطالعات توصیفی قرار می‌گیرد. جهت جمع‌آوری اطلاعات پژوهش ابزار پرسش‌نامه‌ مورد استفاده قرار گرفته شده است. به دلیل نامعین بودن حجم جامعه تعداد 385 پرسش‌نامه در سال 1399 از حسابرسان تازه‌کار شاغل در موسسات حسابرسی و سازمان حسابرسی دریافت شد. سپس داده‌های جمع‌آوری از نظر آمار توصیفی مورد بررسی و سپس مورد تحلیل رگرسیون قرار گرفت. پژوهش حاضر چهار یافته عمده داشت. یافته اول بیانگر رابطه مثبت میان تعاملات محیط‌کار با رضایت شغلی حسابرسان است. یافته دوم نشان داد راهنمایی و سرپرستی رابطه مثبت و معناداری با رضایت شغلی کارآموزان حسابرسی دارد. یافته سوم بیانگر رابطه مثبت میان سیستم‌های اطلاعاتی حمایتی با رضایت شغلی کارآموزان حسابرسی است و نهایتا یافته نهایی ناشی از رابطه مثبت میان یادگیری سازمانی و رضایت‌شغلی کارآموزان حسابرسی دارد. نتایج پژوهش نشان داد یادگیری سازمانی باعث افزایش رضایت شغلی حسابرسان تازه‌کار می‌شود. این امر نشان‌دهنده توانایی موسسات حسابرسی برای ایجاد رضایت شغلی در میان پرسنل تازه‌کار خود از طریق آموزش به آن‌ها می‌باشد.نتایج پژوهش حاضر علاوه بر پوشش خلاء پژوهش‌های موجود در این حوزه‌ یافته‌های این پژوهش می‌تواند به عنوان معیار جذاب برای موسسات حسابرسی جهت حفظ استعدادهای جوان و جایگزین کردن آن‌ها با کارمندان مسن و بازنشسته باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the relationship between organizational learning and job satisfaction of auditing trainees

نویسندگان [English]

  • MOHAMMAD HOSEIN SAFARZADEH 1
  • abbas Hooshmand kashani 2
  • abdolbaset salehpor 3
1 Assistant Professor.Accounting and Financial Department,.Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
2 PhD Student in Accounting, University of Tehran, Tehran, Iran
3 MSc.of Auditing, Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
چکیده [English]

One of the important motivations of accounting graduates to enter the auditing profession is gaining experience and learning. Job satisfaction of novice auditing staff is largely related to their learning and training in auditing firms. In the present study, we examine the relationship between organizational learning and job satisfaction of novice auditors. This research is of quantitative type and is in the category of descriptive studies. A questionnaire was used to collect research data. Due to the uncertainty of the population, 385 questionnaires were received in 1399 from novice auditors working in auditing firms and the auditing organization. Data were analyzed using descriptive statistics and regression analysis. The present study had four main findings.The first finding indicates a positive relationship between workplace interactions and auditors' job satisfaction. The second finding showed that guidance and supervision have a positive and significant relationship with job satisfaction of auditing trainees. The third finding indicates a positive relationship between support information systems and job satisfaction of auditing trainees and finally the final finding results from a positive relationship between organizational learning and auditing trainees' job satisfaction. The results showed that organizational learning increases the job satisfaction of novice auditors. This demonstrates the ability of auditing firms to create job satisfaction among their novice staff through training them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Job Satisfaction
  • Novice auditing staff
  • Organizational learning
ابراهیمی، احمد. (1390)، بررسی رابطه بین سرمایه فکری و توانمندسازی شناختی با یادگیری سازمانی در میان اعضای هیأت علمی دانشگاه ارومیه. پایان- نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه.
اعرابی، حسن و ساعتچی، محمود. (1379). تجزیه وتحلیل عوامل موثر بر رضایت شغلی حسابرسان، پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی
باقرپور ولاشانی، محمد علی، ساعی، محمد جواد و شعنی، سید اسماعیل. (1391). تحلیل دیدگاه حسابرسان در رابطه با عوامل موثر بر رضایتمندی شغلی آنها، پژوهش های تجربی حسابداری مالی، 6، 65-94.
باقری، امین و احمدوند، علی محمد. (1393). شبکه مدیریت یادگیری سازمانی: سیستم‌های اطلاعاتی و توسعه سرمایه انسانی. مطالعات مدیریت بر آموزش انتظامی، 1، 19-40.
بشیری منش، نازنین و موسوی، حمید نجاتی. (1401) ، تأثیر ویژگیهای شخصیتی حسابرسان بر درک مسئولیت اجتماعی و رضایت شغلی، مطالعات حسابداری و حسابرسی ،زمستان 1401 ، شماره 44 ، 91- 112
پوربهرامی، بابک. (1402). تاثیر هوش میان فردی حسابرسان بر کیفیت حسابرسی با نقش میانجی رفتار کارآفرینانه. پژوهش‌های حسابرسی حرفه‌ای. 4 (13): 140-155.
حمیدی زاده، محمد مهدی، اوحدی، فریدون و شکری، اعظم. (1399). تاثیر محیط یادگیری، راهبردهای شناختی وانگیزشی بر جامعه پذیری حرفه ای (مطالعه موردی: دانشجویان دوره­های تحصیلات تکمیلی رشته حسابداری دانشگاه آزاد)، فصلنامه علمی حسابداری ارزشی و رفتاری، 5(10)، 169-200.
حیدری، یاسر، اکبر خانی، محمد علی و مرید احمدی یزدی، زهرا. (1398). رابطه بین درک حسابرسان از حجم کار حسابرسی، کیفیت حسابرسی و رضایت شغلی، فصلنامه چشم انداز حسابداری و مدیریت، 91، 27-41.
خدابخشی، محمد، صمدزاده، مریم، و مبارکی، حسین. (1398). بررسی تاثیر ساختار سازمانی بر تحلیلرفتگی شغلی کارکنان حوزه ستادی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، ویژه‌نامه علوم انسانی سلامت، 28 (1)، 48_57.
خرمی، معصومه و صادقی، محمد. (۱۳۷۶). تجزیه تحلیل تفاوت فتار مدیریت و رضایت شغلی کارکنان بین شرکت­های بزرگ و کوچک حسابرسی، فصلنامه بررسیهای حسابداری حسابرسی، دانشگاه تهران، ۱۹، 155-175.
خلیفه سلطانی، سید احمد و خواجوی، سیمین. (1395). تاثیر مخاطرات اخلاقی روی ساختار سرمایه. فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات تجربی حسابداری مالی، 12 (49)، 171-189.
خلیفه سلطانی، سیداحمد و براری، سمانه. (1394). بررسی علل و پیامدهای استرس نقش حسابرس، فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مالی، 82، 32-55.
رضازاده، جواد، رجب زاده، علی و دوانی پور، ایرج. (1386). بررسی تأثیر عوامل سرپرستی بر رضایت شغلی حسابرسان و انگیزه آنها برای تداوم همکاری با مؤسسات حسابرسی. بررسی های حسابداری و حسابرسی، 51، 19-36.
عباسی، ابراهیم و ایزی، رویا. (1399). نقش تصمیم‌گیری اخلاقی حسابرسان بر افشای اسرارمالی و غیر مالی، فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات تجربی حسابداری مالی، 17 (66)، 149-171. 
محمدی، محمد، طریقی، سمانه و طایفه آقاخان هشترودی، نگین. (1397). عوامل سازمانی و تأثیر رضایت شغلی بر عملکرد حسابرسان. پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کار، 19، 23-37.
مرادی، مجید و جودکی رضا. (1402). تاثیر فرهنگ سازمانی، حاکمیت شرکتی وکیفیت حسابرسی بر عملکرد حسابرسان. پژوهش‌های حسابرسی حرفه‌ای، 3 (10): 72-95.
مشعشعی، سید محمد، هاشمی، سیدعباس، فروغی، داریوش. (1400). تأثیر تفاوتهای فردی بر تعهد سازمانی و رضایت شغلی حسابرسان. پژوهش­های تجربی حسابداری. 11(1): 53-74.
مهدوی، غلامحسین و زمانی، رضا. (1397). تأثیر ویژگی­های فردی حسابرسان بر رضایت شغلی آنان. دانش حسابرسی، شماره 71، 37-56.
موسوی کاشی، زهره و زاهدی قره بابا، داود. (1395). رابطه بین سبکهای رهبری و رضایت شغلی در حسابرسان شاغل در موسسات حسابرسی. فصلنامه علمی پژوهشی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 2، 103-116.
میرزائی مهر، غلامرضا و فضل زاده، علیرضا. (1397). بررسی تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد مؤسسات حسابرسی با نقش میانجی یادگیری سازمانی. فصلنامه چشم انداز حسابداری و مدیریت، 5، 1-14.
هاشمی، سید احمد و پورامین­زاده، سعیده. (1390). چالش های فراروی توسعه منابع انسانی و راهکاری برای رفع آن. ماهنامه اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی کار و جامعه، 136، 4-21.
 
Abbasi, E., Izi, R. (2020). The role of the auditor's ethical decision to disclose financial and non-financial secrets, Journal of Empirical Studies in Financial Accounting, 17(66), 149-172.  [in persian]
Accounting Education Change Commission (AECC). (1993). Improving the Early Employment Experience of Accountants. Issues Statement No. 4. Issues in Accounting Education, 8(2), 431- 435.
Appiah.J.K. (2019). Community-based corporate social responsibility activities and employee job satisfaction in the U.S. hotel industry: An explanatory study. Journal of Hospitality and Tourism Management.38:140-148
Arabi, H., Saatchi, M. (2001). Analysis of the factors affecting auditors' job satisfaction, Master's thesis in accounting, Allameh Tabatabai University. [in persian]
Bagheri, A., Ahmadvand, A. (2014). Organizational Learning Management Network: Information Systems and Human Capital Development, Journal of Management on Police Training, 7(1), 19. [in persian]
Bagherpour Valashani, M. A., Saei, M., Shaani, E. (2013). Auditor's Opinion about the Factors Affecting their Job Satisfaction, Journal of "Empirical Research in Accounting ", 2(2), 65-94.  [in persian]
Bashirimanesh, N., Mosavi, H. (2023). The Effect of Auditors' Personality Traits on Job Satisfaction with Mediating Role of the Perception of Social Responsibility, Accounting & Auditing Studies, 11(44), 91-112. magiran.com/p2546608 [in persian]
Belkaoui, A. (1989). Behavioral Accounting. New York: Quorum Books.
Breaux, K., Chiasson, M., Mauldin, S., & Whitney, T. (2009). Ethics education in accounting curricula: does it influence recruiters’ hiring decisions of entry-level accountants. Journal of Education for Business, 85 (1), 1-6.
Chen, J. C., & Silverthorne, C. (2008). The impact of locus of control on job stress, job performance and job satisfaction in Taiwan. Leadership & Organization Development Journal, 29(7), 572-582.
Clabaugh C., Monroe, G. S., & Soutar, G. (2000). Supervisory Factors Affecting Job Satisfaction in Public Accounting Firms. Australian Accounting Review, 10(1), 65- 72.
Crossan, M., & Bapuji, B. (2003). Examining the link between knowledge management, organizational learning and performance. Organizational Learning and Knowledge, 5th International Conference, LANCASTER University, June.
Dirsmith, M. W., & Covaleski, M. (1985). Informal Communications, nonformal Communications and Mentoring in Public Accounting Firms. Accounting, Organizations and Society, 10 (2), 149-69.
Ebrahimi, A. (2016). investigating the relationship between intellectual capital and cognitive empowerment with organizational learning among faculty members of Urmia University. Master's Thesis in Educational Management, Faculty of Literature and Human Sciences, Urmia University. [in persian]
Fornell, C., & Larcker, D. (1981). Evaluating structural equation modeling with unobserved variables and measurement error. Journal of marketing research, 18(1), 39-50.
Ghayas, M. M., Shaheen, A., & Devi, A. (2022). Personality, Job Satisfaction and Organizational Commitment. Reviews of Management Sciences, 3(2), 101- 113.
Ha, S., Lo, M., & Wang, Y. (2015). Relationship between knowledge management and organizational performance: A Test on SMEs in Malaysia. Procedia- Social and Behavioural Science, 224.184-189.
Hamidizadeh, M. M., Ohadi, F. Shokri, A. (2021). Explaining the relationship between learning environment ,cognitive and Motivational strategies with professional socialization of accountining Students of Islamic Azad University, Iranian journal of Behavioral & Valued Accounting, 5(10), 169-200.  [in persian]
Hashemi, A., Pouraminzadeh, Sa. (2011). The challenges facing the development of human resources and a solution to solve it. Monthly social, economic, scientific and cultural work and society, 136, 21-4. [in persian]
Heidari, Y., Akbarkhani, M, A., Morid Ahmadi Yazdi, Z. (2020). The relationship between auditors' perceptions of audit volume, audit quality, and job satisfaction, Journal of Accounting and Management vision, 2(19), 27-41. magiran.com/p2107063 [in persian]
Herbohn, K. (2004). Job satisfaction dimensions in public accounting practice. Accounting Research Journal, 18 (2), 63-82.
Huber, G.P. (1991). Organizational learning: the contributing processes and the literatures. Organization Science, 2 (1), 88-115.
Julie, S., Persellin, D., Jaime, J., Scott, D., & Michael, S. (2019). Auditor Perceptions of Audit Workloads, Audit Quality, and Job Satisfaction. Accounting Horizons, 33(4), 95-117.
Khalifeh Soltani, S., Khajavi, A., S. (2016). The Impact of Moral Hazard on Capital Structure, Journal of Empirical Studies in Financial Accounting, 12(49), 171-189. magiran.com/p1619366 [in persian]
Khalifeh sultani S. A., Barari S. (2015). Antecedents and Consequences of Auditor’s Role Stress. fa 2016; 7 (28) :32-55 [in persian]
Khodabakhshi, M., Samadzadeh, M., Mobaraki, H. (2019). Survey the effect of organizational structure on burnout among employees of Medical & Health Ministry, Journal of Medicine Spiritual Cultivation, 28(3), 48-57. magiran.com/p2055782 [in persian]
Khorrami, M., Sadeghi, M. (1997). Analyzing the difference in management style and employee job satisfaction between large and small auditing companies, Quarterly Journal of Audit Accounting Studies, University of Tehran, 19, 155-175. [in persian]
Lankau, M., & Scandura, T.A. (2002). An investigation of personal learning in mentoring relationships: antecedents, and consequences. The Academy of Management Journal, 45 (4), 779-790.
Liu, G., & Ren, H. (2019). Organizational learning and job satisfaction of trainee auditors: a case study of Chinese CPA firms. Accounting Research Journal, 32(2), 70-87.
Mahdavi, GH., Zamani, R. (2016). The effect of personal characteristics of auditors on their job satisfaction. Auditing Knowledge, No. 71, 37-56.[In persian]
Mirzaei Mehr, GH., Fazlzadeh, A. (2019). The Effect of Knowledge Management on the Performance of Audit Firms with the Mediating Role of Organizational Learning, Journal of Accounting and Management vision, 1(5), 1-14. magiran.com/p1961363 [in persian]
Mohammadi, M., Tarighi, S., Tayefe Aghakhan Hashtroodi, N. (2018). Organizational Factors and the Effect of Job Satisfaction on the Performance of Auditors, Journal Of  Economics and Business Research, 9(19), 23-37. magiran.com/p2043695 [in persian]
Moradi, M., Joudaki, R. (2023). The Effect of Organizational Culture, Corporate Governance and Audit Quality on Auditors. Quarterly Journal of Professional Audit Research. 3(10): 72-95. [in persian]
Moshashaei, M., Hashemi, A., Forooghi, D. (2021). Effects of Individual Differences on Auditors’ Organizational Commitment and Job Satisfaction, Journal of "Empirical Research in Accounting ", 11(1), 53-74. magiran.com/p2293894 [in persian]
Mousavi Kashi, Z., Zahedi Gharebaba, D. (2016). The relation between leadership style and job satisfaction of the Auditors employed in audit firms, Iranian Management Accounting Association, 5(20), 103. [in persian]
Newoton, T., & Keenan, T. (1991). Further analyses of the dispoisional agrument in organizational behavior. Journal of apllied psychology, 76(7) 81-87.
Patten, D. M. (1995). Supervisory actions and job satisfaction: an analysis of differences between large and small public accounting firms. Accounting Horizon, 9 (2), 17-28.
Pourbahrami, B. (2023). The effect of interpersonal intelligence of auditors on audit quality with the mediating role of entrepreneurial behavior. 4 (13): 140-155. [In persian]
Rezazadeh. J., Rajabzadeh, A., Davani Poor, A. (2008). An Investigation into the Supervisory Factors Contributing to the Auditor's Job Satisfaction and Their Intentions to Remain in the Firm: An Iranian Case, The Iranian Accounting and Auditing Review, 15(51), 19-36.  [in persian]
Rollinson, D., Broodfild, A., & Edwards. D.J. (1998). Organizational behavior & analysis: An integrated approach. Addison Wesly Longman.
Saka Helmhout, A. (2009). Organizational learning as a situated routine based activity. Journal of world Business, 45(1), 41-48.
Sowunmi, O.A. (2022). Job satisfaction, personality traits, and its impact on motivation among mental health workers. South African journal of Psychiatry.28:1801.
Strawser, R. H., Ivancevich, J. M., & Lyon, H.L. (1969). A note on the job satisfaction of accountants in large and small CPA firms. Journal of Accounting Research, 7 (2): 339-345.
Sweeney, B., & Boyle, B. (2005). Supervisory Actions, Job Satisfaction and Turnover Intentions of Irish Trainee Accountants. The Irish Accounting Review, 12(2), 47 -73.
Wang, J., Tolson, H., Chiang, T. L., & Huang, Y. (2010). An exploratory factor analysis of organizational learning, job satisfaction, and organizational commitment in small to midsize enterprises in Taiwan. Human Resource Development Journal, 13(2), 147-163.
Yukl, G. (2009). Leading organizational learning: Reflections on theory and Research. The leadership Quarterly 20(1), 49-53.