ارزشیابی کیفیت بیرونی سرفصل برنامه درسی مقطع کارشناسی ارشد حسابرسی در ایران: از دیدگاه دانش آموختگان و کارفرمایان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه حسابداری، دانشکده علوم مالی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد حسابرسی، دانشکده علوم مالی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

3 استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

10.22034/jpar.2024.2020263.1270

چکیده

برنامه درسی، محصول فرآیند برنامه ریزی درسی است. ارزشیابی برنامه ها از جمله برنامه درسی، موجب بهبود آموزش می‌شود. از اینرو هدف پژوهش حاضر، ارزیابی کیفیت بیرونی برنامه درسی مقطع کارشناسی ارشد حسابرسی با استفاده از الگوی دانش، مهارت و نگرش بنجامین بلوم، می‌باشد. برای این منظور، با مرور تحقیقات پیشین، 80 شاخص سنجش دانش، مهارت و نگرش لازم یک فارغ التحصیل ارشد حسابرسی استخراج شد که با نظرخواهی از 10خبره حسابرسی به روش دلفی فازی مثلثی، 62 شاخص مورد اجماع خبرگان قرار گرفت. سپس با توزیع پرسشنامه حاوی این 62 شاخص در سال 1402 بین دو دسته نمونه آماری بخش کمّی این تحقیق که به روش هدفمند انتخاب شده اند ، نظر 61 نفر دانش آموخته کارشناسی ارشد حسابرسی از دانشگاه های دولتی کشور که شاغل در همین حرفه اند، ونیز 120 نفراز کارفرمایان ایشان(شرکای موسسات حسابرسی که فارغ التحصیلان ارشد رشته حسابرسی در موسسه آنها مشغول به کار هستند)، میزان مطلوبیت بیرونی برنامه درسی ارشد حسابرسی مورد ارزشیابی قرار گرفته است. نتایج نشان می‌دهد که مطابق نظر دو گروه فوق الذکرکه از لحاظ آماری تفاوت معنی داری ببین نظراتشان نیست، مطلوبیت کیفیت بیرونی برنامه درسی ارشدحسابرسی برای انتقال دانش، مهارت و نیز نگرش لازم به دانش آموختگان این رشته جهت انجام وظایف محوله حسابرسی، نامطلوب است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

External Quality Assessment of Auditing Master's Curriculum in Iran: Perspectives from Graduates employers

نویسندگان [English]

  • zahra Dianati Deilami 1
  • Mohammad Mehdi noori 2
  • Hossein Abbasian 3
1 Associate Professor of accounting, Faculty of financial sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran.
2 M.Astudent in accounting, Faculty of Financial Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor, Educational Management Department, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Curriculum is the product of curriculum planning process. Evaluation of programs, including curriculum, improves education. Therefore, the purpose of this research is to evaluate the external quality of the master's degree curriculum in auditing using Benjamin Bloom's knowledge, skill and attitude model. For this purpose, by reviewing the previous researches, 80 indicators of knowledge, skill and attitude necessary for a senior audit graduate were extracted, and by asking the opinion of 10 auditing experts using the fuzzy triangle Delphi method, 62 indicators were agreed upon by experts. Then, by distributing the questionnaire containing these 62 indicators in 2023 between the two categories of the statistical sample of the quantitative part of this research, which were selected in a purposeful way, the opinion of 61 people who graduated with a master's degree in auditing from the country's public universities who are working in the same profession, as well as 120 Regardless of their employers (Partners of audit firms where senior audit graduates are working in their firms), the degree of external desirability of the senior audit curriculum has been evaluated. The results show that according to the opinion of the above mentioned two groups, there is no statistically significant difference in their opinions, the desirability of the external quality of the master's audit curriculum for the transfer of knowledge, skills, and the necessary attitude to the graduates of this field to perform the tasks assigned to audit is unfavorable.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Evaluation
  • curriculum
  • external quality of curriculum
  • Master's Degree in Auditing